הייתם 10!

 

התוכנית "בשביל לדעת" בהובלת המחלקה למעורבות חברתית ציינה עשור להקמתה. התוכנית נוסדה בשנת 2014  במטרה להנגיש את האקדמיה לאנשים עם צרכים מיוחדים ולחשוף אותם לעולמות התוכן של האוניברסיטה.

המחלקה למעורבות חברתית באוניברסיטת בן-גוריון מפעילה מזה עשור את התוכנית "בשביל לדעת "המיועדת לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. טקס לציון המאורע התקיים ב-25 ביוני בנוכחות בוגרי התוכנית ונציגי האוניברסיטה.

התוכנית נוסדה בשנת 2014 במטרה להנגיש את האקדמיה לאנשים עם צרכים מיוחדים ולחשוף אותם לעולמות התוכן של האוניברסיטה. מדובר בתוכנית ייחודית שאין דומה לה בארץ. בזכות תרומתה לקהילה הוענק לה בשנת תשע"ז בפרס "נקודת אור " מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי. במהלך עשר שנות פעילותה למדו וסיימו את התוכנית 437  תלמידים מערי ויישובי הדרום. נרגשים וחדורי מוטיבציה הם הגיעו לאוניברסיטה מאשדוד, אשקלון, להבים, מיתר, באר שבע, ערד, דימונה וירוחם.

המחזור הראשון של "בשביל לדעת "נפתח עם קורס מבוא לרפואה, ובהמשך התווספו לתוכנית קורסים בכלכלה וניהול, גיאוגרפיה, פוליטיקה וממשל, כמו גם קורסים בתחומי האומנות, הפסיכולוגיה, התקשורת ומדעי החיים. ניצן ארליך, סטודנטית לסיעוד, הדריכה שישה תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרת הקורס "מבוא לרפואה" שבו למדו על גוף האדם, על גנטיקה ועל אורח חיים בריא.

"בתוך שנה מאתגרת, השיעור עם התלמידים היווה בשבילי עוגן", מספרת ניצן "פעם בשבוע הגעתי למפגש שבו כל הדאגות נדחקו הצידה. הקדשתי את עצמי להדרכה וללמידה שהרבה ממנה עבר מתחת למילים".

על האינטראקציה עם תלמידיה, היא מוסיפה: "בכל אחד מהתלמידים שלי ראיתי משהו מעצמי, והמפגש המיוחד הזה נתן לי אנרגיות אחרות, שכל כך נחוצות לי בשנה קשוחה כמו זו, ואהבה פשוטה ללא תנאים".

חננאל קרא איוונוב, סטודנט לרפואה בבן-גוריון, ליווה את תלמידי התוכנית זו השנה השנייה ברציפות. בדומה לניצן, גם חננאל הרגיש שהשהייה במחיצתם תרמה לו רבות: "הייתה לי הזכות להעביר וללמד 'קורס רפואה' לקבוצה מדהימה של אנשים בעלי צרכים מיוחדים", הוא אומר בגילוי לב .לדבריו, קשה להסביר את עוצמת ההתרגשות והסקרנות של התלמידים מחוויית הלמידה ומהעובדה שניתנה להם הזדמנות להיות תלמידים מן המניין. "התשוקה התמימה הזו ללמוד על העולם ולהתפעל ממשהו חדש היא דבר נדיר במחוזותינו, בייחוד באקדמיה "ציין חננאל. "זהו שיעור שכולנו צריכים ויכולים ללמוד"

יחסי הגומלין עם התלמידים עוררו בו התרגשות רבה, ואפילו שכנעו אותו להכניס רכיבים חדשים למבנה ההרצאה, כעולה מדבריו: "כמעט בכל מפגש התלמידים ניגשו אלינו בסוף השיעור והרעיפו עלינו אהבה. אחת המשימות שלי כמורה הייתה להסביר לתלמידים על מערכות שונות בגוף האדם, למשל כיצד פועל הלב שלנו. בהתחלה ניסיתי ללמד אותם בצורה דומה לזו שבה לימדו אותי – לפרק לגורמים (הלב זה שריר שמורכב מתאים), להשתמש במושגים מורכבים וכן הלאה. די מהר שמתי לב שזה פשוט לא עובד. הבנתי שאם אני רוצה שהתלמידים יבינו אותי, אני צריך להסביר להם את הדברים במילים פשוטות. אבל לצורך כך אני עצמי חייב להבין את הדברים בצורה פשוטה". הוא משתף בהתרגשות: "האתגר הזה נתן לי הזדמנות להביט על הלימודים שלי מנקודת מבט נוספת, ובפעמים שבהם הצלחתי להבין וללמד את הדברים בצורה פשוטה, זה הסב לי סיפוק רב. זה היה עבורי שיעור נוסף שהתלמידים לימדו אותי".

התלמיד י' סיכם בהתרגשות: "שמחתי מאוד מהנגישות להשכלה גבוהה, הרגשתי שלמדתי והעשרתי ידע, הרגשתי בוגר – להיות חלק מהאוניברסיטה. אשמח להמשיך בתוכנית הזאת, אני מרגיש שהיא מגשימה לי חלום".

התוכנית יצאה לפועל בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה והביטחון החברתי במחוז דרום, אגף הרווחה בעיריית באר שבע ועמותת יחדיו.